Mikor hagynak több helyet az autósok a bringásoknak?
A brit kerékpárosok érdekképviseleti szervezete, a CTC által támogatott vizsgálat szerint az autósok kevesebb helyet hagynak a kerékpárosok előzésekor, ha azok az út szélére felfestett kerékpársávban haladnak, mint amikor ilyen sáv hiányában simán az úttest szélén tekernek.
A vizsgálatot a Leeds-i Egyetem Közlekedéstani Intézete végezte. A kutatók kerékpárokra erősített műszerekkel mérték a bringások mellett elhaladó járművek távolságát. A vizsgálatot három olyan úton végezték el, ahol vannak kerékpársávval ellátott illetve kerékpársáv nélküli szakaszok is.
A vizsgálat adatai szerint azokon az utakon, ahol nem volt kerékpársáv, és 40-50 mérföld/órás (65-80 km/h-s) sebességkorlátozás volt érvényben, a kerékpársáv nélküli szakaszokon az autósok "jelentősen nagyobb" távolságot tartottak a bringások megelőzésekor. A különbség a sebesség csökkenésével együtt csökkent.
Egy 9,5m széles úton, ahol bizonyos szakaszokon 1,45m széles kerékpársáv volt az út szélén, bizonyos szakaszokon ez hiányzott, az autósok sebességtől függő mértékben, de mindig nagyobb távolságot hagyva kerülték a bringásokat a sáv nélküli szakaszokon. A sáv nélküli kerülési távolságok ennyivel voltak nagyobbak az egyes sebességeknél:
80km/h - 181mm
65km/h - 68mm
48km/h - 37mm (ez már statisztikailag nem minősül jelentős különbségnek)
A vizsgálatot végző szakértők szerint az autósok a kerékpársávos szakaszokon a felezővonal és a kerékpársáv szélét jelző vonal között a számukra az út beláthatósága szempontjából ideális nyomvonalat választották, nem figyelve arra, hogy így milyen távolságot tartanak a kerékpársávban haladó bringástól.
Ezért is nagyon fontos a szakemberek szerint, hogy az ilyen kerékpársávokra vonatkozó 1,5m-es előírt szélességet az útépítők mindenhol betartsák. A vizsgálódó kutatók szerint „a kerékpársáv nem biztosít minden körülmények között nagyobb teret a kerékpározók számára".
CTC támogatja a brit kormány véleményét az ügyben, miszerint a kerékpársávok kialakítása előtt meg kell vizsgálni, hogyan lehet az adott útszakaszon a forgalom mennyiségét és sebességét csökkentetni.
Léteznek azonban ennél konkrétabb megoldások is, Franciaországban például törvény rögzíti, hogy a kerékpáros előzésekor lakott területen minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres távolságot kell hagyni.
Forrás és kép: http://www.bikeradar.com
Hasonló cikkek
Kerékpár: Nyáron hétvégenként kerékpársáv a Margit-hídon
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán
Kerékpár - megkezdődött a Tour de Hongrie
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498